Monday 19 December 2016

De prin Bucurestii noi si vechi

Dedicata lui Caragiale


Am decis sa-mi fac vizita anuala la Bucuresti pentru a ma vedea cu vechi si dragi prieteni.
Am accesat bla bla carul unde am ales sa calatoresc cu soferul Nicolae P de 41 de ani care-si postase urmatorul profil:

Nicolae P

Profesor universitar, merg si ma intorc la si de la Universitatea Aurel Vlaicu din Arad. VW Passat Break, spatios si dotat. Un singur bagaj permis per pasager (curat si fara continut: periculos, lichid, organic sau mirositor). Prefer persoane culte, comunicative si linistite. Nu iau manelisti sau smecheri cocalari. Nu iau persoane cu imbracaminte / incaltaminte murdara, sau persoane cu igiena necorespunzatoare.

Nu iau alintati si alintate, printesite si printisori care au impresia ca si-au inchiriat masina si sofer, in loc sa-si inteleaga statutul de musafiri de bun-simt in masina,

Animale de companie iau - dar numai dupa ce vorbim la telefon.

Copilotul (dreapta soferului) nu poate dormi si va participa activ la realizarea unui nivel de siguranta foarte ridicat al deplasarii, pe toata durata cat ocupa locul respectiv.
Copilotul trebuie sa stie sau sa invete sa transforme din km/h in m/s si trebuie sa opereze, la rugamintea mea, si in locul meu, daca va fi cazul, telefonul, laptopul si tableta mea.

Masina sigura (10 airbags + sistem iDrive de monitorizare video continua la interior si exterior), puternica ( 170 CP), comfortabila si spațioasă ( vw passat break)

Mi-a placut abordarea clara si directa, mi-am asumat ca omul ar putea fi usor pedant, compulsiv-obsesiv sau controlator si am decis sa trimit urmatorul mesaj:

"Buna seara,

As dori sa calatoresc cu dumneavoastra la Bucuresti, pentru cursa afisata sambata viitoare. Ma bucura ca aveti reguli stricte si ca e un mediu ''securizat'' de diverse aspecte neplacute. Conversatie inteligenta pot face si ma bucur sa fac, fara probleme.
Sincera sa fiu insa, in locul copilotului nu mi-as dori sa ''aplic'' caci m-as simti undeva intre secretara personala si cursant scos la lectie, conform precizarilor pe care le-ati facut:)

Va multumesc si astept raspunsul dumneavoastra,

Seara placuta,

Luiza"


Am fost acceptata cu brio pe unul din locurile din spate ale minunatei masini, unde s-a strecurat si celalalt pasager, un baiat de vreo 21 de ani care a mers pana la Deva.
Conversatia am initiat-o eu caci eram curioasa ce preda domnul profesor universitar Nicolae P.

Apoi discutia a mers ca unsa caci domnului ii placea sa vorbeasca si sa fie ascultat.
Ca profesor de Logica si Inteligenta Informatiei la Automatica, am intuit si background-ul de matmatician/IT-ist.

Domnul Nicolae P mi-a povestit despre planul sau de viata, acela de a-si deschide o firma in Arad si a emigra apoi cu tot cu angajati si sotie in Suedia sau Danemarca, in maxim 4 ani. S-a aratat dezamagit de neseriozitatea oamenilor de afaceri din vestul tarii pe care ii vedea descendenti teutoni dar care s-au dovedit contaminati de romanism.

S-a declarat ortodox cu mentalitate protestanta desi mi-a marturisit ca la un moment dat se hotarase sa renunte si sa treaca la catolicism dar si-a dat seama ca ''nici astia nu-s mai breji". 

S-a anuntat a fi Varsator cu ascendent in Rac si educatie de Capricorn (am subinteles ca e vorba de pragmatismul zodiei mentionate) si spre marea mea mirare (venind din partea unui profesor de Logica a Informatiei), mi-a declarat hotarat ca in viitoarea sa firma angajarile se vor face inclusiv pe criterii astrologice, caci stie ca incompatibilitatile zodiacale pot crea grave probleme de comunicare si deci submina activitatea eficienta in orice colectiv de lucru.

Apoi s-a aratat ingrijorat de optiunile mele nutritionale vegetariene spunandu-mi ca in scurt timp creierul si corpul unui vegetarian decad din functiile normale si se atrofiaza. Iar dupa atrofierea gandirii se intra automat, daca persoana in cauza lucreaza si isi castiga viata cu intelectul, in alta grila de venituri. Si asta nu e bine.

L-am intrebat ce parerere are atunci despe popoarele care din punct de vedere cultural si religios au o traditie gastronomica vegetariana, de pilda hindusii indieni.

Aici raspunsul a iesit din zona de logica si a intrat in sfera subiectiva cu domnul Nicolae zicandu-mi ca nu prea ii place pe indieni. S-a plans ca toti cei pe care i-a cunoscut, in general profesori universitari, se asteapta sa le platesti masa ( si a 2-a oara) sau sa-ti cheltui toti banii cu ei in oras. Se pare ca unul chiar i-ar fi cerut imprumut candva niste bani ca sa-i cumpere sotiei o blana. Motiv pentru care prefera sa iasa cu astfel de oameni avand la el doar un card si nu bani cash.
Dar a admis ca poate intelege o astfel de mentalitate prin prisma lipsurilor acute din India profunda.

In opinia sa indienii se impart exclusiv in 2 categorii: Cei care se simt indieni de-adevarat, sunt mandri de asta si put pentru ca nu le au cu spalatul si cei care s-au nascut in Imperiul Britanic, si au aroganta lorzilor britanici, se considera reprezentanti ai Imperiului si ii vad pe romani si pe multi altii ca fiind inferiori.

Lamurita fiind si aceasta parere, Nicolae s-a ingrijorat din nou pentru decizia mea caci si-a inchipuit ca n-as putea deveni mama a minim 2 copii in urmatorii ani si sustine 2 lactatii, fiind vegetariana. L-am lamurit ca nu am asemenea ganduri si a fost randul lui sa-si arate uimirea. N-am insistat sa-i mai spun si ca am cunoscut destule mame vegetariene care si-au sustinut fara probleme lactatia.

Nicolae ne-a mai povestit si despre firma americana la care lucreaza ca programator de device-uri, printre care mini- camerele video cu care ne filma in interiorul si exteriorul masinii, pentru maxima siguranta. A declarat ca sterge inregistrarile, pastrandu-le doar in caz de nevoie. Am mai aflat si despre ceva accidente evitate cu succes si despre pasageri murdari, nesimtiti, dubiosi si cocalari care i-au calcat pragul masinii si bancheta din spate cu picioarele pline de var. Si despre o domnisoara fara inhibitii care i-a propus sa se dea jos la Ocna Sibiu si sa mearga impreuna la strand.

Intre toate aceste discutii s-au inserat observatii despre masina, radare, politie si tanarul a fost rugat sa-si descarce pe telefonul in dotare, un program cu care sa poata previziona radarele, precum si alte posibile probleme rutiere de pe parcurs.

In Deva, el a coborat si a urcat in masina un cuplu de tineri. Fericit ca are copilot in fata cu care sa poata transforma viteze si urmari radarele, domnul Nicolae si-a reluat temele de discutie cu baiatul nou venit.
Iar noul pasager, tocmai petrecuse un timp in Suedia lucrand, asadar i-a facut o introducere perfecta in civilizatia, cultura si cutumele sudeze.

Foarte admirativ, el a descris societatea suedeza ca pe o societate perfecta din care coruptia a fost eliminata printre altele deoarece nu se mai pot face plati decat de pe card. Daca mergi sa-ti cumperi o masina cu bani cash, firma suna politia care vine sa investigheze cum de ai atatia bani lichizi la tine si cum i-ai obtinut. Se pare ca joburile la negru sunt ilegale deci ai implicit un contract si absolut implicit un card pe care ti se vireaza banii. Deci daca esti gasit cu bani cash esti considerat din start pasibil infractor.

Climaxul acestei societati perfecte este observabil in abordarea identitatii caci daca iti doresti sa fii considerat cetatean respectabil ai nevoie de 2 markeri identitari: un buletin suedez si un card. 
Paradoxul face ca pentru a obtine un card, ai nevoie sa obtii intai un buletin pentru care ar trebui sa poti plati 40 de euro, exclusiv cu cardul:)

Ambii pareau sa impartaseasca extaziati aceasta distopie contemporana.
Chiar inainte sa ne dam jos din masina (din fericire), vajnicul nostru sofer a pus o ultima intrebare:

- Dar cu musulmanii cum e acolo?
Copilotul a raspuns: 
- E plin de ei.

Vestea a parut sa-l nelinisteasca pe Nicolae insa a remarcat cu resemnare:
- Oricum in curand in Bucuresti or sa fie astia cu barbi si baticul in cap mai multi decat tiganii.









No comments: