Monday 21 March 2016

Our lives begin to end the day we become silent about things that matter. Martin Luther King, Jr.



Dedicat celor tacuti


Azi m-am reintors in casa din care proprietarul (cu care impart apartamentul) m-a dat afara acum 5 zile. Omul asta singur si plictisit de moarte, cu care impart si putinul aer ramas dupa ce fumul pe care il exhala in permanenta si-a gasit locul in pereti, in asternuturile patului, in hainele si plamanii mei, m-a intrebat cu ranjetul tipic, ipocrit, pe buze, ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic: “Cum a fost in excursie?”

Excursia a fost in Timisoara, in casa prietenei mele, Alina. Azi-dimineata, in fata garii (intamplator de acolo trebuia sa iau Expresul), asteptand autobuzul, cu rucsacul in spate, aratam insa exact ca si cand as fi venit din excursie.

Acum imi caut alta chirie, desi abia m-am mutat aici (de o luna jumate), desi mi-e groaza sa-mi mut iara lucrurile, sa impachetez si sa despachetez. Chiar in seara in care mi-a zis sa plec, reusisem, lipind postere, sa-mi ‘’imprietenesc’’ putin spatiul absurd al camerei mici, cu peretii pictati in roz tipator, ca in casele de la sat, cu tablourile mamei, tatalui, al lui insusi agatate pe pereti, privind cu zambete insistente in intimitatea mea. Nu-i un om rau dar are deviatiile lui.

In prima zi cand am facut dus in casa, m-am trezit privita prin gaura cheii de la baie. Usa are geam, asadar, nu si-a dat seama ca si eu il vad de pe partea opusa. Am preferat sa nu-i reprosez nimic, sa pastrez tacerea, ca sa nu-l fac sa se simta jenat. Am indesat in gaura cheii destula hartie cat sa nu se mai vada nimic.

Am tacut si cand chiuveta din bucatarie colcaia zilnic de resturi de mancare nespalate, in general grasimi, aceleasi care se intind si pe restul chiuvetei si uneori pe vesela. El s-a minunat zilnic de sucurile mele ciudate si de ‘’ierburile’’ pe care le mananc, de faptul ca am ales sa aspir in toata casa si nu doar in camera mea. Eu am tacut la vederea carnii, a mirosului de fript, al jegului acumulat zi de zi, la auzul sforaiturilor puternice, matinale, care razbat brav din camera a carei usa e vesnic deschisa. Aproape vesnic e deschis si televizorul, uneori si noaptea. Iesind din camera narile ma ustura invariabil la ciocnirea cu fumul ce sa raspandeste pe hol, in tot spatiul. Am deschis geamul cat mai mult si am inchis gura in continuare.

Cand eram mica, eram atat de timida si tacuta incat mama ma ajuta sa-mi fac prieteni. Nu initiam niciodata singura un dialog, vorbeam rar si putin cu alti oameni. Pare surprinzator pentru cei care m-au cunoscut in anii facultatii si dupa, ca pe o ‘’popularity queen’’:P  O fiinta vesela, care aborda usor pe oricine, oriunde, care impartea cu usurinta zambete si idei. Dar asta e adevarul. 

Sunt sociabila pentru ca imi plac oamenii si mi-am infrant timiditatea din dorinta de a cunoaste mai bine natura umana, lucru posibil doar daca esti un bun antropolog, adica mergand pe ‘’teren’’ si facand observatie participativa.

Relatiile mele cu umanitatea au fost din cele mai variate, mergand de la timiditate, frica, observatie, la dezamagire, tristeti, iluzii, asteptari, identificari, spre acceptare, identificare, comunicare mai mult sau mai putin eficienta, amuzament, empatie, regasire, oboseala, epuizare, retragere, solidaritate si solitaritate. 

Tot in copilarie, imi doream sa fiu Neghinita, un personaj de basm care era atat de mic incat putea intra in urechile oamenilor si citi gandurile. Asta din dorinta de a sti mai ales ce gandesc ceilalti despre mine, din obsesia ca ei sa nu aiba ganduri necorespunzatoare, pareri false.



https://www.youtube.com/watch?v=89E0lfDEXuE 

Intre timp, parerile celorlalti au inceput sa fie mai putin importante. Am decis ca ce-i important e sa ramai onest si sincer cu tine insuti, orice ar crede cei din jur despre tine. Sa te respecti si sa respecti. Sa fii lucid.

Dar, vorba lui Camil Petrescu: „Cata luciditate, (…) atata drama”, sugerand faptul ca pe masura ce acumulam cunostinte si evoluam ca si oameni suntem mai predispusi la a gasi intrebari al caror raspuns nu se poate gasi in exterior si, in acelasi timp, suntem mai susceptibili unei drame generate de propria neputinta.

M-am intrebat adeseori cine si ce as fi fost daca azi am mai trai inca in comunism? As fi tacut sau as fi vorbit? As fi vorbit in fata microfonului Europei Libere, sau in camerele Securitatii? Securist, delator, muncitor supus si fara idei, lider de sindicat, scriitor proletcultist sau dizident? Cum as fi putut ramane sincera fata de mine insami intr-un astfel de sistem?

Mama mi-a luat timiditatea ca pe un semn de neintegrare sociala grava. Prin urmare, imi spunea mereu ca-s bleaga si ca ‘’o sa ma calce altii in picioare”. In vremea copilariei mele ea era foarte verbala fata de lucrurile care o nemultumeau si de multe ori am simtit ca vreau sa fug de langa ea, cand, in public, incepea sa vocifereze, scandalizata de ceva. Atunci o percepeam ca ridicola. 

Cumva se pare ca am reusit sa ma autosabotez pentru a-mi asculta mama cat mai bine am putut caci de cand ma stiu, in tot ce fac, evit sa creez conflicte, sa-i fac pe ceilalti sa sufere, sa supar pe cineva. De multe ori, lasandu-mi dorintele si nevoile in plan secund, nu insa si valorile. Am putut intotdeauna vorbi deschis cand am sesizat ceva injust fata de ceilalti. Nu inteleg de ce e mult mai greu sa fac asta cand vine vorba de mine.

In ultimii ani am inceput insa sa-mi afirm nemultumirile in diverse spatii si locuri, la doctor cand serviciile sunt de proasta calitate, la job, la cumparaturi, la cozi, in orice comunicari interumane in care am simtit lipsa de respect. Am ajuns intr-un fel sa fiu mama pe care o vedeam ridicola. 

Rezultatul? Am inceput sa fiu perceputa ca o natura conflictiva, chiar agresiva.
 
Sunt cu siguranta o personalitate dificila, comunic uneori trunchiat sau agresiv, imi cunosc asperitatile si devierile pasiv-agresive dar n-as putea zice ca-mi prieste atmosfera conflictuala sau ca imi place sa creez conflicte. Conflictul nu ma defineste. In mod paradoxal chiar, cautarea mea de-o viata este gasirea unui spatiu de liniste si pace.

Mama mai spunea ceva, ca tac cand n-ar trebui si vorbesc cand nu trebuie. Probabil avea dreptate. In familia mea, figura care m-a inspirat intotdeauna a fost bunica mea. Ea vorbea foarte putin dar mesajul ei era intotdeauna puternic si elocvent. 

Am descoperit recent alte doua femei care m-au inspirat, femei care au ales sa vorbeasca. Sper ca intr-o zi sa am curajul si forta lor si a bunicii mele.

Intr-adevar, vietile noastre se apropie de sfarsit cand incepem sa pastram tacerea fata de lucruri care conteaza. Ramane de definit pentru fiecare care anume sunt lucrurile care conteaza.

Lizzie Velasquez                                                              
https://www.youtube.com/watch?v=c62Aqdlzvqk

Lizz Muray

2 comments:

Unknown said...

Mi se par tot mai bune articolele tale.
Simt deschidere, sinceritate și mai ales un plus de maturitate.
Ține-o tot așa, dragă.

Ursica

luiza alecsandru said...

Multumesc.Cred ca asa e:)