Sunday 3 April 2011

Flautul, iconita si supa


Dedicata tuturor săracilor

Baiatul statea pe bordura, cu flautul in mana, sufland foarte usor in el. Avea tricoul tras peste genunchi pana jos, e racoare seara si un tricou nu e de ajuns mai ales daca stai pe loc. In fata avea o cutiuta de carton pentru posibile donatii. Brunet, micut, slab, m-a facut sa ma gandesc la un copil crescut in orfelinat. Melodia pe care o canta abia se auzea. Peste 2 seri l-am gasit tot acolo. Tot cu un tricou tras peste genunchi si sufland usor in flaut, o melodie pe care numai el si eu o auzeam probabil. M-am oprit si i-am pus bani in cutiuta. Si-a ridicat fata si a multumit cu un zambet timid. I-am spus atunci: “Mai tare, cu curaj, canti bine!” A zambit din nou si a ingaimat multumesc. Apoi a dus flautul usor la buze si a inceput sa cante mai tare. Melodia se auzea frumos in linistea serii. L-am intalnit apoi si in timpul zilei, pe un alt trotuar. Cand l-am privit si-a amintit de mine, mi-a zambit timid si m-a salutat cu un gest usor al capului inclinat.
In fata mea, la intrare, tocmai venea o femeie cu o fetita. Foarte servila femeia s-a dat la o parte ca sa-mi faca loc sa intru pe usa restaurantului. Fetita tocmai intra pe usa de alaturi si ma gandeam ce face oare acolo cand mama ei o asteapta afara. Imi mancam deja supa cand am vazut-o venind spre mese cu un sirag de tot felul de matanii si cruciulite in mana. Frumoasa, cu ochi verzi si un pulovar cu dungulite colorate. A ajuns si la masa mea si m-a intrebat cu o voce joasa si placuta daca nu vreau sa cumpar ceva din ce imi arata: iconite cu 4, 5 si 6 lei, matanii, cruciulite. Am cumparat o iconita care arata foarte hand-made, cu geam aplicat peste o hartie mov in care cineva decupase si lipise o fecioara cu prunc, apoi lipise marginea geamului cu un soi de leucoplast rosu. Poate chiar ea facuse iconita. Am intrebat-o cum o cheama si mi-a raspuns Bianca. Am aflat ca e in clasa a 3-a, apoi m-a intrebat ea, foarte natural, cati ani am. Am pus-o sa ghiceasca si mi-a zis 18. I-am spus varsta reala si mi-a zis: “Mama are 27 de ani. Tu ai copii?” I-am raspuns: “Nu, sunt si eu un copil mai mare”. Am revazut-o peste 2 zile mancand un covrig in usa unui magazin, in mana cu aceleasi matanii, icoane si cruciulite, urmarind cu privirea o doamna imbracata luxos ce tocmai iesise in strada.
Femeia a venit spre mine si m-a rugat sa o ajut, nici n-am auzit exact ce spunea, ceva despre cat ii e de rusine ca trebuie sa ceara bani de la oameni. Am bagat mana in geanta si am scos 2 lei pe care ii mai aveam. M-am felicitat ca nu am cheltuit toti banii la piata ca de obicei. I-am urat sanatate si dupa ce mi-a multumit a continuat sa-mi vorbeasca stand foarte aproape de mine.
Micuta de inaltime, slaba, cu parul lung putin peste umeri si albit partial, muschii de la maini foarte proeminenti nas mic, carn si buza de sus despartita in doua, bot de iepure cum se spune. In mana stanga tine o geanta neagra si o punga alba cu o paine mare, rotunda. De la axila dreapta i se vede parul negru, lung, neras, iesind de sub marginile maieului simplu de culoarea oului de rata. Blugii stramti ii evidentiaza forma burtii si genunchii slabi.
Ar vrea sa faca o supa cu o bucatica de carne copilului sau bolnav si a strans pana acum cu ce i-am dat eu, 7 lei. Se intreaba cum o sa reuseasca sa faca supa si sa aiba si carne sa-i dea gust. Copilul ei de 13 ani e operat de incurcatura de mate mi-a explicat facand un gest dinspre piept spre stomac pentru a-mi arata lungimea operatiei. Nici nu are voie carne dar a rugat-o sa-i faca o supa cum stie ea si ar vrea sa-i puna o bucata de carne sa-i dea gustul adevarat de supa. A mai facut supa cu pliculete Delikat dar nu-i acelasi lucru.
Trebuie sa dea banii si pe medicamente pentru copil. Ieri, alergand la o farmacie sa ia medicamente mai ieftine s-a si impiedicat si a cazut asa ca s-a lovit la genunchi care o doare si la buza. La urgenta nici n-au vrut sa se uite la ea. Imi explica amanuntit cum s-a lovit si de o piatra in cadere. Isi imagineaza ca nu o cred.
Mi-am amintit de mama care s-a impiedicat si a cazut cu bagajele mele in maini, conducandu-ma la gara, o data pe scari, in bloc, si o data pe ciment, mereu grabita si anxioasa sa nu intarzii la tren. De altfel ajungeam mereu cu cel putin o jumatate de ora mai devreme.
Imi spune ca are aproape 50 de ani. Arata de 60. Ii urmaresc ridurile de pe frunte si spatiul innegrit de sub ochii caprui si ma gandesc la o alta femeie de varsta ei pe care o cunosc si care arata de 35. Imi povesteste cum multa lume o injura si crede ca cere bani ca sa bea. “Du-te-n pula mea, mi-a zis o femeie. Imi venea s-o intreb: dar tu ai pula? Eu am intrebat si preotul la biserica, daca eu cer bani pentru mine si fiul meu, sa putem manca, e gresit? Iar preotul mi-a spus ca nu. Si in biblie scrie, poate ati citit Biblia, “Cere si ti se va da”
E asa de aproape incat ii vad dintii care ies de sub buza despicata de sus. Sta la o verisoara in apartament dar ii e rusine sa-i mai ceara si bani ca deja face mult pentru ea. Ce-i drept si ea o ajutase in comunism cand i-a dat bani sa faca CAR si sa-si ia apartament. Ea s-a gandit ca verisoara si va lua cu 2 camere dar a mai avut ceva bani si a luat cu 4 asa ca acum sta si ea cu copilul acolo. Mai cere din cand in cand ajutor si la vara sa dar ii e rusine. Are doi baieti, unul de 15 ani care e plecat acum la sat la bunica, langa Buzau.
Gesticuleaza mult si observ mainile cu unghii crescute si mult negru sub ele. Inelarul de la mana stanga e retezat de la jumatate. Ar vrea sa munceasca dar nu-si gaseste nimic. A fost femeie de serviciu un timp si mai facea un ban lucrand dupa servici si la vecinii din bloc care ii cereau ajutorul sa spele un covor sau altceva in casa. Dar acum nu si-a mai gasit nimic. In timpul comunismului a lucrat ca bobinatoare si acolo a avut si accidentul de munca. Imi explica amanuntit in ce consta lucrul ei si accidentul. Cum lucra cu niste sarme si intr-un moment de neatentie cum macaraua i-a retezat inelarul si o bucata din degetul mijlociu. Imi arata urma de cusatura, acolo s-a putut pune la loc bucata de deget care atarna. Daca ar fi gasit si bucata taiata din inelar ar fi putut sa i-o coasa la loc. S-a uitat pe jos dar n-a vazut nimic, masinaria i-l facuse zob. Cand se schimba vremea o doare rau. Ma gandesc ca e degetul pe care ar trebui sa aiba verigheta dar nu are. De la intreprinderea la care a lucrat si care se afla langa Apaca, a iesit in somaj tehnic care de fapt a fost in cele din urma somaj. Cand au chemat-o inapoi era prea tarziu, intreprinderea a fost demolata, pe locul ei se afla acum cel mai mare mall. Banuiesc ca vorbeste de Cora. Sotul ei a lucrat la aceeasi intreprindere.
Ma intreaba daca am copii si sot. Ii spun ca-s prea tanara si imi spune ca e foarte bine, sa nu ma grabesc, sa ma distrez. Ea avea si sot si copil la 20 de ani dar daca ar mai avea anii de atunci si mintea de azi ar sti sa isi vada de viata ei mai intai, ar merge la spectacole, la tot ce exista, s-ar distra.
Imi ureaza de bine in timp ce ma apasa prieteneste pe umarul stang, imi cere scuze ca m-a tinut din drum si merge sa mai caute bani unde-o gasi sa poata sa-i faca copilului supa promisa.

No comments: